ΜΑΘΟΙΣ ἂν τὴν πρὸς Πατέρα καὶ Υἱὸν τοῦ Πνεύματος κοινωνίαν καὶ ἐκ τῶν δημιουργημάτων τῶν ἐξ ἀρχῆς. Αἱ γὰρ καθαραὶ καὶ νοεραὶ καὶ ὑπερκόσμιοι δυνάμεις͵ ἅγιαι καὶ εἰσὶ καὶ ὀνομάζονται͵ ἐκ τῆς παρὰ τοῦ ἁγίου Πνεύματος ἐνδοθείσης χάριτος τὸν ἁγιασμὸν κεκτημέναι. Ὥστε ἀποσεσιώπηται μὲν ὁ τρόπος τῆς κτίσεως τῶν οὐρανίων δυνάμεων, ἀπὸ γὰρ τῶν αἰσθητῶν μόνον͵ τὸν δημιουργὸν ἡμῖν ὁ τὴν κοσμογονίαν συγγραψάμενος ἀπεκάλυψε. Σὺ δέ͵ ἔχων δύναμιν ἐκ τῶν ὁρατῶν ἀναλογίζεσθαι τὰ ἀόρατα͵ δόξαζε τὸν ποιητὴν ἐν ᾧ ἐκτίσθη τὰ πάντα͵ εἴτε ὁρατά͵ εἴτε ἀόρατα͵ εἴτε ἀρχαί͵ εἴτε ἐξουσίαι͵ εἴτε δυνάμεις͵ εἴτε θρόνοι͵ εἴτε κυριότητες͵ καὶ εἴ τινές εἰσιν ἕτεραι λογικαὶ φύσεις͵ ἀκατονόμα στοι. Ἐν δὲ τῇ τούτων κτίσει ἐννόησόν μοι τὴν προκαταρκτικὴν αἰτίαν τῶν γινομένων͵ τὸν Πατέρα· τὴν δημιουργικήν͵ τὸν Υἱόν· τὴν τελειωτικήν͵ τὸ Πνεῦμα· ὥστε βουλήματι μὲν τοῦ Πατρὸς τὰ λειτουργικὰ πνεύματα ὑπάρχειν͵ ἐνεργείᾳ δὲ τοῦ Υἱοῦ εἰς τὸ εἶναι παράγεσθαι͵ παρουσίᾳ δὲ τοῦ Πνεύματος τελειοῦσθαι. Τελείωσις δὲ ἀγγέλων͵ ἁγιασμὸς καὶ ἡ ἐν τούτῳ διαμονή. Καὶ μηδεὶς οἰέσθω με ἢ τρεῖς εἶναι λέγειν ἀρχικὰς ὑποστάσεις͵ ἢ ἀτελῆ φάσκειν τοῦ Υἱοῦ τὴν ἐνέργειαν. Ἀρχὴ γὰρ τῶν ὄντων μία͵ δι΄ Υἱοῦ δημιουργοῦσα καὶ τελειοῦσα ἐν Πνεύματι. Καὶ οὔτε Πατήρ͵ ὁ τὰ πάντα ἐν πᾶσιν ἐνεργῶν͵ ἀτελῆ ἔχει τὴν ἐνέργειαν, οὔτε Υἱὸς ἐλλιπῆ τὴν δημιουργίαν͵ μὴ τελειουμένην παρὰ τοῦ Πνεύματος. Οὕτω γὰρ ἂν οὔτε Πατὴρ προσδεηθείη Υἱοῦ͵ μόνῳ τῷ θέλειν δημιουργῶν, ἀλλ΄ ὅμως θέλει διὰ Υἱοῦ. Οὔτ΄ ἂν Υἱὸς συνεργίας προσδεηθείη͵ καθ΄ ὁμοιότητα τοῦ Πατρὸς ἐνεργῶν, ἀλλὰ καὶ Υἱὸς θέλει διὰ τοῦ Πνεύματος τελειοῦν· Τῷ λόγῳ γὰρ Κυρίου οἱ οὐρανοὶ ἐστερεώθησαν καὶ τῷ Πνεύματι τοῦ στόματος αὐτοῦ πᾶσα ἡ δύναμις αὐτῶν. Οὔτε οὖν λόγος͵ ἀέρος τύπωσις σημαντική͵ διὰ φωνητικῶν ὀργάνων ἐκφερομένη· οὔτε πνεῦμα͵ στόματος ἀτμός͵ ἐκ τῶν ἀναπνευστικῶν μερῶν ἐξωθούμενος, ἀλλὰ Λόγος μὲν ὁ πρὸς Θεὸν ὢν ἐν ἀρχῇ, καὶ Θεὸς ὤν.
Μ. Βασίλειος : σελίδα περιεχομένων
Μυστικοὶ τῆς Ὀρθοδοξίας : Ἀρχικὴ Σελίδα Περιεχομένων url : www.ellopos.gr/mystics/default.asp
Πρβλ. Ἀποφθέγματα τῶν Πατέρων στὰ Νέα Ἑλληνικά