Δημήτρης Γιαννόπουλος - Ανδρέας Ήλιος
Σύντομη εισαγωγή στην εργογραφία του Νίκου Σκαλκώτα
Σελ 4Το Τρίτο Κουαρτέτο Εγχόρδων (1935,ΑΚ34) θα έρθει επιστρέφοντας στην Αθήνα, ανάμεσα στο 1933 και 1935, μαζί με ένα Τρίο Εγχόρδων (1936,ΑΚ42)[33] που συνέθετε τα έτη 1935-1936. Το 1940 θα ολοκληρώσει το Τέταρτο Κουαρτέτο για Έγχορδα (1940,ΑΚ35)[34], καθώς και τα Δέκα Σκίτσα για Έγχορδα (1940,ΑΚ38)[35], [36].
Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής[37], μεταγράφει για κουαρτέτο εγχόρδων ορισμένους από τους Ελληνικούς Χορούς[38] και το τραγούδι «Ο Γερο-Δήμος» (1947,ΑΚ37α)[39]. Το 1942 ολοκληρώνει μία μεταγραφή (1939-1940) των 10 σκίτσων για ορχήστρα εγχόρδων και συνθέτει τη Μικρή Σουίτα για Έγχορδα Όργανα (1942,ΑΚ7)[40].
Σημαντική θέση στη μουσική του Σκαλκώτα, έχει μια οικογένεια έργων για πνευστά όργανα και πιθανή συμμετοχή πιάνου που φέρει την επωνυμία «Cycle Concert»[41]. Το πρώτο από αυτά τα πέντε έργα, το Κοντσερτίνο για Όμποε, τελειώνει το 1939 και γράφεται κατόπιν αιτήματος γνωστού ομποΐστα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ενώ το τελευταίο, 2ο Κουαρτέτο για Πιάνο και Πνευστά[42], το 1942. Σε αυτά τα πέντε έργα, η επιρροή του Stravinsky[43] είναι πιο καθοριστική από εκείνη του Schönberg[44], ενώ σχεδίαζε να τους δώσει νέα ευρύτερη ενορχήστρωση πράγμα, που ο πρώιμος θάνατος δεν επέτρεψε.
Πρβλ. Νίκος Σκαλκώτας, Μαριορί μου (από τους Ελληνικούς Χορούς, για ορχήστρα δωματίου) * 100 χρόνια από τη γέννηση του Νίκου Σκαλκώτα * Iστοσελίδες για τον Νίκο Σκαλκώτα (Google)