url: https://www.ellopos.gr/orthodoxy-afq/default.asp - © ELLOPOSnet 2006-
Ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν εἶναι φραστικὸ
σχῆμα χωρὶς πραγματικὸ περιεχόμενο, γιατὶ ἡ ἐκκλησία εἶναι ἤδη ἑνωμένη, καὶ
εἶναι
ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἡ δὲ καθολικὴ ἔχει ἐκκλησιαστικὰ στοιχεῖα στὸν βαθμὸ
ποὺ δὲν εἶναι καθολικὴ ἀλλὰ ὀρθόδοξη. Κυρίως χρειάζεται ἡ φυσιολογική, αὐθόρμητη
καὶ σταδιακὴ μεταστροφὴ τῶν καθολικῶν στὴν Ὀρθοδοξία, δηλαδὴ ἡ κάθαρσή τους ἀπὸ
τὰ καθολικὰ στοιχεῖα, ἡ ὁποία δὲν μπορεῖ παρὰ νὰ
εἶναι μακρόχρονη καὶ νὰ συνεπάγεται ἐπίσης τῶν
ἐμπλουτισμὸ τῶν ὀρθόδοξων πολιτισμικῶν μορφῶν μὲ στοιχεῖα προερχόμενα ἀπὸ τοὺς
καθολικοὺς ἢ πρώην καθολικοὺς λαούς, μὲ τὸν ἴδιο τρόπο ποὺ οἱ Σλάβοι ἐμπλούτισαν
τὸν βυζαντινὸ πολιτισμό. Δηλαδή, παραμένει πάντα τὸ Βυζάντιο, στὸ ὁποῖο
συμβάλλουν καὶ τὸ ὁποῖο διαμορφώνουν, ἐμπλουτίζουν, ἢ ἐνδεχομένως ἀποδυναμώνουν
ἢ ἀπαρνοῦνται ὅσοι λαοὶ γίνονται ἢ ἤδη εἶναι ὀρθόδοξοι. Στὸ παραισθητικὸ
σχῆμα περὶ ‘ἑνώσεως τῶν Ἐκκλησιῶν’, συνυπάρχει ἡ παραίσθηση περὶ
ἐμμονῆς τῆς Ὀρθοδοξίας στὸν ἑαυτό της. Ἡ Ὀρθοδοξία δὲν ἐμμένει στὸν ἑαυτό της
ἀλλὰ στὴν ἀλήθεια. Χάρη στὴν ἀλήθευσή της ἡ Ὀρθοδοξία δὲν ταυτίζει τὴν πίστη μὲ
τὴν ἰδεολογία, ὅπως ἔκανε ὁ παπισμός, ἑπομένως δὲν ἔχει λόγο νὰ τὴν μεταδίδει μὲ
βία καὶ δόλο, οὔτε κἂν μὲ τὴν ἁπλὴ πειθώ. Παρομοίως ἐξηγεῖται ἡ φαινομενικὴ ‘διαλλακτικότητα’ τῶν σημερινῶν
καθολικῶν, ὅπου ἐλλείψει ἐπιβλητικῆς ἰσχύος ἡ ἰδεολογικὴ πίστη ἐκφράζεται μὲ
καθαρότερο καιροσκοπισμό, προκειμένου διὰ συμβιβασμῶν καὶ
συμφωνιῶν νὰ ἐξασφαλισθεῖ τὸ θεωρούμενο ὡς ὕψιστο ἀγαθὸ τῆς ἐξωτερικῆς
συμβασιακῆς συγκολλήσεως καὶ δῆθεν ‘ἑνώσεως’.
Πρβλ. Ἡ δύσκολη καὶ πραγματικὴ ἀρχὴ τῆς ἐπαφῆς
* Σμέμαν, Η ζωή του κόσμου (ο χριστιανισμός δεν
είναι θρησκεία)
* Η παπική αρρώστια κι εμείς : κείμενα Μεταλληνού, Καψάνη, Παΐσιου, Ζήση, Ρωμανίδη, Βλάχου, Αποστολόπουλου,
Σμέμαν, Κόντογλου, Καλόμοιρου, Ράνσιμαν, Παπικά ντοκουμέντα