π. Ἀλέξανδρος Σμέμαν, Χρειάζεται ὑπακοὴ στὴν Ἀλήθεια
Διεξάγουμε μὲ ὑψηλὸ φρόνημα τὶς μάχες ποὺ οἱ Πατέρες ἔχουν κιόλας κερδίσει, ἀλλὰ στεκόμαστε μ' ἕνα εὐγενικὸ χαμόγελο μπροστὰ στὶς ὄντως δαιμονικὲς συνέπειες μερικῶν συγχρόνων φιλοσοφιῶν καὶ θεωριῶν. Ἀγνοοῦμε τὸ φανερὸ γεγονὸς πὼς ὑπὸ τὴν ἐπίδραση αὐτῶν τῶν φιλοσοφιῶν ἀκόμη καὶ μερικοὶ χριστιανικοὶ ὅροι χρησιμοποιοῦνται μὲ ἕνα νόημα σχεδὸν ἀντίθετο ἀπ' αὐτὸ ποὺ εἶχαν στὸ παρελθόν. Σωτηρία σημαίνει [γιὰ τὶς θεωρίες αὐτές] αὐτοολοκλήρωση, πίστη σημαίνει ἀσφάλεια, ἡ ἁμαρτία ἕνα προσωπικὸ πρόβλημα προσαρμογῆς, κλπ.
Ὁ [δυτικῆς φύσεως σημερινὸς] πολιτισμός μας, ποὺ πρόσφατα περιγράφτηκε ὡς ὁ ‘θρίαμβος τῆς θεραπευτικῆς’, ἔχει βαθειὰ μεταβάλει τὴν ἀναζήτηση ἀκόμη κι ἑνὸς θρησκευόμενου ἀνθρώπου, καὶ αὐτὸ τὸν καθιστᾶ ἀνήμπορο νὰ ἀκούσει καὶ νὰ κατανοήσει τὴν ἀληθινὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ τελικὰ φαίνεται νὰ μὴν ἀντιλαμβανόμαστε πὼς αὐτὴ ἡ μεταμόρφωση τῆς θρησκείας δὲν ἔλαβε χῶρα σὲ κάποιον Μυθικὸ Δυτικὸ ἄνθρωπο, ἀλλὰ στὶς ἐνορίες μας, στὸ κήρυγμα τῶν ἱερέων μας. Γι' αὐτὸ θὰ πρέπει νὰ ἀρχίσουμε ἀπὸ ἐκεῖνο ποὺ ἐπετέλεσε ἡ πατερικὴ θεολογία στὸν καιρό της... ὄχι γιὰ νὰ καταστήσουμε τὴ θεολογία μας πιὸ ‘ἀποδεκτὴ’ ἀπὸ τὸν σύγχρονο ἄνθρωπο καὶ τὸν πολιτισμό του, ἀλλὰ ἀντίθετα, γιὰ νὰ τὸν πληροφορήσουμε γιὰ τὴν πολὺ σοβαρή, ἀληθινὴ καὶ σωτηριολογικὴ φύση καὶ ἀπαιτήσεις τῆς πίστης του.
Πρβλ.:
Σμέμαν, Ἡ Ζωὴ τοῦ Κόσμου
* Μυστικοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας *
Σωφρόνιος Σαχάρωφ, Το Άκτιστο Φως *
Ορθοδοξία, Καθολικισμός,
Ευρώπη - Ερωτήσεις και Απαντήσεις
*