Ἱστορία

Ὁ Νέος Ἑλληνισμὸς καὶ ἡ Δύση

Ἀποσπάσματα

Ενότητες 1 2 3 4 5

Περιεχόμενα

Εκδόσεις Ελπήνωρ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ

Διογένης (αναγνώστης TLG)
Διαχείριση γραμματοσειρών
Η Εικόνα του Χριστού
Εικονική Γη / Παγκόσμιος Άτλας
Ορθόδοξες Γιορτές (Ημερολόγιο)
Socializer! για να μοιράζεσαι το διαδίκτυο
Πολυτονικός συλλαβισμός στο Word
Εκμάθηση γρήγορης πληκτρολόγησης
Power Copy

        » Περισσότερα

Σελ 6

Θεωρητικὰ συνεχῶς καὶ ἔμπρακτα συνήθως, στὸ Βυζάντιο εἶναι ἄλλο ἡ βία καὶ τυραννία, καὶ ἄλλο ἡ Βασιλεία. Ἡ Ὀμορφιὰ ποὺ βίωναν ἀπὸ αὐτοκράτορος μέχρι ἀσκητῶν, ἡ Ἁγιότητα, γνώριζαν πὼς ὑπάρχει καθαρὴ στὴν ἄλλη ζωή, καὶ τὴν δύναμη αὐτὴ τῆς πίστης, τῆς γνώσης καὶ τῆς κοινωνίας τους ὑμνοῦσε ἡ Ἐκκλησία καὶ προάσπιζε ὁ αὐτοκράτορας.

“Ὁ Βασιλιᾶς πιστεύει ὅτι τὸ συμφέρον του ὑπάρχει στὸ Κοινόν. Διακονεῖ στὸν Χριστὸ μὲ τὸν ὁποῖο μοιάζει, ὄχι ἐπειδὴ ἐξουσιάζει ἀλλὰ μᾶλλον ἐπειδὴ διακονεῖ, ἔτσι ποὺ εὐεργετῶντας νὰ ἔχει ἀκόμα πιὸ μεγάλη χαρὰ καὶ ἀπὸ τὴν χαρὰ τοῦ λαοῦ του”.[18]

Ἡ ἐξήγηση αὐτὴ τοῦ αὐτοκράτορα σημαίνει ὅτι “ἔξω ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία δὲν ὑπάρχει οὔτε ἀληθινὴ κοινωνία οὔτε ἀληθινὸ πρόσωπο”.[19] Δὲν προέρχεται μόνο ἀπὸ τὴν καλὴ ψυχὴ τοῦ κυρ-Μανουήλ, ἀλλὰ περιέχει ἐπίσης τὴν κοινωνικὴ ζωὴ τῆς βυζαντινῆς χιλιετίας. Ὄχι μόνο ὁ λαός, ἀλλὰ καὶ οἱ αὐτοκράτορες ἔχουν τὴν ἐμπιστοσύνη τους στὸν Θεὸ ὣς τὶς τελευταῖες ἡμέρες τοῦ Βυζαντίου. Βασιλευέτω ἕνεκεν ἀληθείας, προσευχόταν ὁ Κωνσταντῖνος Ζ’ ὁ Πορφυρογέννητος γιὰ τὸ παιδί του,[20] τὸ ὁποῖο συμβούλευε “νὰ γίνεις νοήμων γιὰ νὰ ἀποκτήσεις κυβέρνηση”,[21] “νὰ μελετᾶς τὰ παρόντα καὶ νὰ προετοιμαστεῖς γιὰ τὰ μέλλοντα, ὥστε νὰ συγκεντρώσεις πεῖρα μὲ σωστὴ κρίση καὶ νὰ εἶσαι μεγαλεπήβολος γύρω ἀπὸ τὶς ὑποθέσεις τῆς κοινωνίας. Ἰδού, σοῦ παραθέτω διδασκαλία, ὥστε μὲ τὴν πεῖρα καὶ τὴ γνώση ποὺ περιέχει νὰ συνετιστεῖς γιὰ τὶς καλύτερες ἀποφάσεις καὶ νὰ μὴ ζημιώσεις τὸ κοινὸ συμφέρον... Καὶ θὰ σὲ ὑπερασπίσει ὁ Παντοκράτορας, θὰ σοῦ δώσει φρόνηση Ἐκεῖνος ποὺ σὲ δημιούργησε, θὰ κατευθύνει τὰ βήματά σου καὶ θὰ σὲ στερεώσει σὲ ἀσάλευτη βάση”.[22]

“Ἀλλὰ Σύ, Κύριε ὁ Θεός μου, ποὺ ἡ δική Σου Βασιλεία εἶναι αἰώνια καὶ ἀνώλεθρη, ἂς κατευοδώνεις αὐτόν, ποὺ μέσα ἀπὸ Σένα γέννησα, κι ἂς εἶναι ἡ φροντίδα τοῦ προσώπου Σου ἐπάνω του, καὶ τὸ αὐτί Σου ἂς συγκαταβαίνει στὶς δεήσεις του. Ἂς τὸν σκεπάσει τὸ χέρι Σου κι ἂς τὸν ὁδηγήσει νὰ βασιλεύει γιὰ τὴν ἀλήθεια”.[23]

 

[18] Μανουὴλ Β’ Παλαιολόγος, Ὑποθῆκαι βασιλικῆς ἀγωγῆς…, PG 156.373.

[19] Ἰουστῖνος Πόποβιτς, Ἄνθρωπος καὶ Θεάνθρωπος, ὅ.π., σ. 181.

[20] Κωνσταντῖνος Ζ’ Πορφυρογέννητος, Πρὸς τὸν ἴδιον υἱὸν Ρωμανόν, Προοίμιο.

[21] Κωνσταντῖνος Ζ’ Πορφυρογέννητος, Πρὸς τὸν ἴδιον υἱὸν Ρωμανόν, Προοίμιο.

[22] Κωνσταντῖνος Ζ’ Πορφυρογέννητος, Πρὸς τὸν ἴδιον υἱὸν Ρωμανόν, κεφ. 1.

[23] Κωνσταντῖνος Ζ’ Πορφυρογέννητος, Πρὸς τὸν ἴδιον υἱὸν Ρωμανόν, Προοίμιο.

Προηγούμενη / Αρχική / Επόμενη σελίδα της Ενότητας αυτής

Ὁ Νέος Ἑλληνισμὸς καὶ ἡ Δύση : Περιεχόμενα

Ἑπόμενη Ἑνότητα

ELLOPOS Elpenor in Print \ Γιωργος Βαλσαμης



 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ   ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ   BLOG   HOME