Ἱστορία

Ὁ Νέος Ἑλληνισμὸς καὶ ἡ Δύση

Ἀποσπάσματα

Ενότητες 1 2 3 4 5

Περιεχόμενα

Εκδόσεις Ελπήνωρ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ

Διογένης (αναγνώστης TLG)
Διαχείριση γραμματοσειρών
Η Εικόνα του Χριστού
Εικονική Γη / Παγκόσμιος Άτλας
Ορθόδοξες Γιορτές (Ημερολόγιο)
Socializer! για να μοιράζεσαι το διαδίκτυο
Πολυτονικός συλλαβισμός στο Word
Εκμάθηση γρήγορης πληκτρολόγησης
Power Copy

        » Περισσότερα

Σελ 5

Ἡ Ἐπανάσταση νοθεύτηκε ὄχι μόνο ἀπὸ τὸ ἀρχοντολόι καὶ τοὺς Βαυαρούς, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τοὺς συρρεύσαντες τέως φυγάδες Ἕλληνες “ἀποστόλους τῶν κοινωνικῶν νεωτερισμῶν τῆς γαλλικῆς ἐπαναστάσεως”, ὅπως τοὺς ἀποκαλοῦσε ὁ Σπηλιωτάκης. Ὅσα δὲν κατάφερε ἡ παποσύνη στὸν ἑλληνισμό, τὰ κατάφερε ὁ ἴδιος ὁ κατώτερος ἑαυτός. Παρὰ τὴν ἅλωση, “τὸ βυζαντινὸ πρότυπο ἐκκλησιαστικῆς ὀργάνωσης καὶ νοοτροπίας συνέχιζε νὰ ἀνθεῖ: μοναχισμός, πνευματικότητα, μαρτύριο”, ὅμως “στὰ τελευταῖα ἑκατὸν πενήντα χρόνια[[175]] ὁ βυζαντινὸς πολιτισμὸς πραγματικὰ κατέρρευσε μὲ ἕναν πολὺ δραστικό, ἐπαναστατικὸ καὶ καθολικὸ τρόπο καὶ ἀντικαταστάθηκε ἀπὸ μιὰ ποικιλία ἰδεολογιῶν, σὲ διάφορους συνδυασμούς, ποὺ κυριαρχοῦν στὶς κοινωνίες μας μέχρι σήμερα. Συνδέονται ὅλες μὲ τὸν Διαφωτισμὸ καὶ τὴ Γαλλικὴ ἐπανάσταση”.[176]

Κατάρρευση ἐπιχειρεῖται πράγματι, ὅμως δὲν ἔχει ὁλοκληρωθεῖ. Μέρος της ἐνίσχυσε ἡ σχιζοφρενὴς ἀπόφαση τῆς ἀστικῆς Δύσης νὰ ‘ἐπιστρέψει’ στὴν παγανιστικὴ Ἑλλάδα. Στὸν αἰῶνα τῆς ‘ἐπιστημονικῆς ἐπανάστασης’, διαμορφωνόταν καί ‘ἐπιστημονικὰ’ (ἂν καὶ προσωρινὰ) στὴν δυτικὴ συνείδηση ἀρνητικὴ εἰκόνα γιὰ τὸ Βυζάντιο, ἐνῶ πολὺ καιρὸ πρὶν εἶχε ἀρχίσει νὰ προβάλλεται (κατὰ βάθος ἀπεγνωσμένα) ἡ ‘ἄποψη’ πὼς οἱ δυτικοὶ εἶναι οἱ πραγματικοὶ συνεχιστὲς τῆς ἴδιας τῆς ἑλληνικῆς ἀρχαιότητας, οὔτε κἂν τῆς λατινικῆς, “ἔστω κι ἂν τὰ κείμενα τῶν Ἑλλήνων τοὺς ἔγιναν γλωσσικῶς ἀναγνώσιμα πολλοὺς αἰῶνες μετὰ τὴ συγγραφή τους, ἔστω κι ἂν τὸν δέκατο πέμπτο ἀκόμη αἰῶνα ὑποδέχονταν ἐξόριστους δασκάλους ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολη, ὅπως στὸν αἰῶνα μας τὸν Ἀϊνστάιν στὴν Ἀμερικὴ (κατὰ τὴ διατύπωση τοῦ Butterfield)”.[177]

 

[175] Δηλαδὴ μετὰ τὴν ἀπελευθέρωση (τὸ κείμενο ἔχει γραφεῖ τὸ 1978).

[176] Μέγιεντορφ, Ἡ Βυζαντινὴ Κληρονομιά..., ὅ.π., σελ. 308-9.

[177] Γιανναρᾶς, Παιδεία καὶ γλῶσσα, ὅ.π., σ. 57.

Προηγούμενη / Αρχική / Επόμενη σελίδα της Ενότητας αυτής

Ὁ Νέος Ἑλληνισμὸς καὶ ἡ Δύση : Περιεχόμενα

Προηγούμενη Ἑνότητα - Ἑπόμενη Ἑνότητα

ELLOPOS Elpenor in Print \ Γιωργος Βαλσαμης



 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ   ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ   BLOG   HOME