Φιλοσοφία

Κίρκεγκωρ, Η Αγωνία που λυτρώνει [42 σελ.]

Εκδόσεις Ελπήνωρ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ

Διογένης (αναγνώστης TLG)
Διαχείριση γραμματοσειρών
Η Εικόνα του Χριστού
Εικονική Γη / Παγκόσμιος Άτλας
Ορθόδοξες Γιορτές (Ημερολόγιο)
Socializer! για να μοιράζεσαι το διαδίκτυο
Πολυτονικός συλλαβισμός στο Word
Εκμάθηση γρήγορης πληκτρολόγησης
Power Copy

        » Περισσότερα

Σελ 16

Η αγωνία που υπάρχει στον Ιουδαϊσμό είναι αγωνία για την ενοχή. Η ενοχή είναι δύναμη που εκδηλώνεται παντού και που μολαταύτα κανείς στο βάθος δεν μπορεί να την κατανοήσει, έστω κι αν υποβόσκει στην ύπαρξη. Αυτό που μέλλει να την εξηγήσει πρέπει να είναι πράγμα ίδιας ποιότητας, όπως το μαντείο αντιστοιχούσε με το πεπρωμένο. Με το μαντείο των ειδωλολατρών αντιστοιχεί η θυσία των Ιουδαίων. Αλλ' η θυσία δε γίνεται κατανοητή απ' όλους. Εδώ έγκειται η βαθιά τραγικότητα του Ιουδαϊσμού, που έχει αναλογία με τη σχέση του Παγανισμού προς το μαντείο. Ο Ιουδαίος καταφεύγει στη θυσία, αλλ' αυτή δεν τον βοηθά, γιατί αληθινή βοήθεια θάταν να καταργηθεί η αγωνιώδης σχέση του προς την ενοχή και να κάνει θέση σε μια πραγματική σχέση. Αλλ' αυτό δε συμβαίνει καθόλου, κι η θυσία παραμένει δισήμαντη, πράγμα που αποδείχνει το γεγονός της επανάληψής της, της οποίας έσχατη συνέπεια θα μπορούσε νάναι ολοκληρωτικός σκεπτικισμός, που ν' αφορά καθαυτή την πράξη της θυσίας.

Αυτό που αποδεχτήκαμε παραπάνω, πως μόνο με την αμαρτία εμφανίζεται η θεία Πρόνοια, ισχύει κι εδώ: μόνο με την αμαρτία εγκαθιδρύεται η Απολύτρωση, κι εδώ πια πρόκειται για θυσία που δεν επαναλαμβάνεται. Αυτό δεν έχει την αιτία του στην εξωτερική τελειότητα, αν μου επιτρέπεται να πω, της θυσίας· η τελειότητα κατορθώνεται μόνο αν εγκαθιδρυθεί η πραγματική σχέση με την αμαρτία. Άμα λείπει αυτή, η θυσία πρέπει να επαναληφθεί. (Έτσι είναι που επαναλαμβάνεται στον Καθολικισμό, έστω κι αν ταυτόχρονα παραδέχονται την απόλυτη τελειότητα της θυσίας).


Προηγούμενη / Αρχική / Επόμενη σελίδα

 Πρβλ.: Γιάσπερς, Ένα μάθημα για τον θάνατο * Τὸ βιο-μηχανικὸ πρόταγμα  *  Χάιντεγγερ, Νοεῖν καὶ Εἶναι (Ἀναφορὰ στὸν Παρμενίδη καὶ τὸν Σοφοκλῆ) Προϋποθέσεις της πνευματικής ζωής  *  Ὀρθοδοξία, Καθολικισμός, Εὐρώπη - Ἐρωτήσεις καὶ Ἀπαντήσεις

ELLOPOS Elpenor in Print \ Γιωργος Βαλσαμης



 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ   ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ   BLOG   HOME