Φιλοσοφία

Κίρκεγκωρ, Η Αγωνία που λυτρώνει [42 σελ.]

Εκδόσεις Ελπήνωρ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ

Διογένης (αναγνώστης TLG)
Διαχείριση γραμματοσειρών
Η Εικόνα του Χριστού
Εικονική Γη / Παγκόσμιος Άτλας
Ορθόδοξες Γιορτές (Ημερολόγιο)
Socializer! για να μοιράζεσαι το διαδίκτυο
Πολυτονικός συλλαβισμός στο Word
Εκμάθηση γρήγορης πληκτρολόγησης
Power Copy

        » Περισσότερα

Σελ 24

Όμως όσο περισσότερο ανυψώνεται η προσωπικότητα, τόσο πιο ακριβά πρέπει ν' αγοράζεται το κάθε τι, και για χάρη της τάξης ταυτόχρονα μ' αυτό το An sich [καθαυτό] της ελευθερίας προβάλλει μια άλλη μορφή, η ενοχή. Κι είναι όπως ήταν το πεπρωμένο, το μόνο πράγμα που αυτός φοβάται· κι όμως ο φόβος του δεν είναι αυτό που ήταν κορύφωση σ' όσα είπαμε παραπάνω για το πεπρωμένο, φόβος μήπως φανεί ένοχος, παρά φόβος μήπως είναι ένοχος.

Με την ίδια δεινότητα με την οποία ανακαλύπτει την ελευθερία, με την ίδια επιτηδειότητα τον αρπάζει η αγωνία για την αμαρτία στην κατάσταση της δυνατότητας. Μόνο την ενοχή φοβάται αυτός' γιατί είναι το μόνο στ' αλήθεια πράγμα που μπορεί να του στέρηση την ελευθερία. Εύκολα μπορείς να δεις πως εδώ η ελευθερία δεν είναι διόλου πρόκληση, κι ούτε πρόκειται για την εγωιστική ελευθερία της προσκαιρότητας, με την οποία προσπάθησαν συχνά να εξηγήσουν την εμφάνιση της αμαρτίας. Η προσπάθεια τους ήταν χαμένος κόπος, γιατί η παραδοχή μιας τέτοιας προϋπόθεσης φέρνει περισσότερη δυσκολία κι απ' την εξήγηση που προσφέρει. Αν την αντιληφθούμε έτσι, η ελευθερία θα είναι το αντίθετο της ανάγκης, πράγμα που δείχνει πως την θεωρήσαμε σαν κατηγορία του στοχασμού.


Προηγούμενη / Αρχική / Επόμενη σελίδα

 Πρβλ.: Γιάσπερς, Ένα μάθημα για τον θάνατο * Τὸ βιο-μηχανικὸ πρόταγμα  *  Χάιντεγγερ, Νοεῖν καὶ Εἶναι (Ἀναφορὰ στὸν Παρμενίδη καὶ τὸν Σοφοκλῆ) Προϋποθέσεις της πνευματικής ζωής  *  Ὀρθοδοξία, Καθολικισμός, Εὐρώπη - Ἐρωτήσεις καὶ Ἀπαντήσεις

ELLOPOS Elpenor in Print \ Γιωργος Βαλσαμης



 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ   ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ   BLOG   HOME