Ἱστορία

Ὁ Νέος Ἑλληνισμὸς καὶ ἡ Δύση

Ἀποσπάσματα

Ενότητες 1 2 3 4 5

Περιεχόμενα

Εκδόσεις Ελπήνωρ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ

Διογένης (αναγνώστης TLG)
Διαχείριση γραμματοσειρών
Η Εικόνα του Χριστού
Εικονική Γη / Παγκόσμιος Άτλας
Ορθόδοξες Γιορτές (Ημερολόγιο)
Socializer! για να μοιράζεσαι το διαδίκτυο
Πολυτονικός συλλαβισμός στο Word
Εκμάθηση γρήγορης πληκτρολόγησης
Power Copy

        » Περισσότερα

Σελ 14

“Ὁ χρόνος εἶναι ἔλλογος στὴν οὐσία του καὶ γι’ αὐτὸ ἀποτελεῖ τὴν εἴσοδο στὴν αἰωνιότητα τοῦ Λόγου ... Χωρὶς ἀμφιβολία, ὁ σαρκωθεὶς Θεὸς Λόγος ἔδειξε ὅτι ὁ χρόνος εἶναι ἡ προετοιμασία γιὰ τὴν αἰωνιότητα. Ἐκεῖνος ποὺ θὰ μπεῖ στὸν χρόνο, τὴν ἴδια στιγμὴ μπαίνει στὸν προθάλαμο τῆς αἰωνιότητας. Τέτοιος εἶναι ὁ νόμος τῆς ὕπαρξής μας ... Ἂν ὁ ἐπίγειος αὐτὸς χρόνος εἶναι φοβερός, ἀνόητος καὶ βασανιστικὸς χωρὶς τὸν Θεὸ Λόγο, πόσο περισσότερο δὲν θὰ εἶναι ἡ αἰωνιότητα; Ἡ αἰωνιότητα χωρὶς τὸν Θεὸ Λόγο δὲν εἶναι παρὰ ἡ κόλαση. Καὶ ἡ ἐπίγεια ζωὴ χωρὶς τὸν Λόγο ἀποτελεῖ τὸ προοίμιο καὶ τὴν προετοιμασία τῆς κόλασης”.[251]

Ἡ ἑλληνικὴ παιδεία δὲν προϋποθέτει κανένα γνωστικὸ ἀντικείμενο καὶ καμμιά μέθοδο, παρὰ μόνο τὸ ἀνοιχτὸ στὸ ὑψηλότερο τῆς φιλίας του.[252] Ἀκόμη καὶ ὁ πιὸ ‘φιλενωτικὸς’ Ἕλληνας θὰ μποροῦσε νὰ καταλάβει ὅτι δὲν συνιστᾶ ἕνωση πραγματικὴ ὁ συνεταιρισμός, ἀλλὰ καὶ ὁ πιὸ ‘ἀνθενωτικὸς’ δὲν εἶναι ἀδύνατο νὰ διαπιστώνει ὅτι τὸ καλύτερο τῆς Δύσης εἶναι ἀρκετὰ καλὸ γιὰ νὰ βρίσκεται ἑνωμένο μὲ κάθε ἑλληνικὴ δημιουργία. Ἐδῶ ὑπάρχει κοινωνία τόσο γνήσια ὥστε λέει κανείς, ἔχουν μία καρδιὰ καὶ ψυχὴ μία.[253] Δὲν φαίνεται ἀταίριαστος γιὰ τὸν ἅγιο Συμεὼν τὸν Νέο Θεολόγο ὁ χαρακτηρισμός του ἀπὸ τὸν Ζακυθηνό, ὅταν τὸν ἀποκαλεῖ “Μάιστερ Ἔκκαρτ τοῦ μεσαιωνικοῦ ἑλληνισμοῦ”,[254] ὅπως καὶ ὁ Ἔκκαρτ θὰ μποροῦσε νὰ ὀνομαστεῖ Συμεὼν τῆς μεσαιωνικῆς δύσης, ἂν ἡ δύση τῆς χριστιανοσύνης εἶχε διαμορφωθεῖ περισσότερο μέσα στὴν πνευματικότητά του παρὰ στὴν ἄρνησή της. Δὲν παύει λοιπὸν νὰ εἶναι ἕνας ἄλλος Συμεών, ὅμως σὲ ἀναζήτηση τῆς κοινωνίας του.

 

[251] Ἰουστῖνος Πόποβιτς, Ἄνθρωπος καὶ Θεάνθρωπος, ὅ.π., σελ. 18-19.

[253] Πράξ. 4.32.

[254] Ζακυθηνὸς (ἐπιμ.), Βυζαντινὰ κείμενα…, ὅ.π., σ. 91.

 

 

 

©  ELLOPOSnet  2005-


 

  Δες ακόμη:  Συμεών ο Νέος Θεολόγος, Ύμνοι Θείων Ερώτων  * Αλ. Καλόμοιρος, Η ένωση των Εκκλησιών είναι ο καλύτερος τρόπος εξουδετερώσεως του Χριστιανισμού * Κόντογλου, Κατὰ Ἑνωτικῶν * Βυζάντιο - Η αγιασμένη πολιτεία  * Σμέμαν, Η ζωή του κόσμου (ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία)  * Σωφρόνιος Σαχάρωφ, Το Άκτιστο Φως  * Ντυμόν, Προτεσταντισμός και ατομικισμός  *  Παπαϊωάννου, Ιστορία και Θεοδικία  * Τατάκης, Για τον βίο του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου  * Λυκούργος, Για τον Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε'  * Το Οικουμενικό Πατριαρχείο μετά την άλωση της Πόλης: μια καταγραφή μελετών και ντοκουμέντων

Ορθοδοξία, Καθολικισμός, Ευρώπη - Ερωτήσεις και Απαντήσεις

Mystics of the Orthodox Church


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

 

Προηγούμενη ||| Αρχική σελίδα της Ενότητας αυτής

Ὁ Νέος Ἑλληνισμὸς καὶ ἡ Δύση : Περιεχόμενα

ELLOPOS Elpenor in Print \ Γιωργος Βαλσαμης



 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ   ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ   BLOG   HOME