ΤΟ ΒΙΟ-ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΠΡΟΤΑΓΜΑ
(Ἀποσπάσματα τῆς πρώτης μορφῆς)
Περιεχόμενα |
Ὁ Ράσελ ἐκτιμᾶ γιὰ τὴν ἐποχὴ τῆς γεωργίας πὼς “ἡ ἀνθρωπότητα πέρασε σὲ μιὰ μακριὰ περίοδο κακομοιριᾶς, ἀθλιότητας καὶ παραφροσύνης, ἀπὸ τὴν ὁποία σήμερα μόλις ἀπελευθερώνεται χάρη στὴν εὐεργετικὴ λειτουργία τῆς μηχανῆς”.[21] Ἡ εὐεργεσία εἶναι ὅτι ἀπολαμβάνουμε “τὴ γεμάτη σιγουριὰ ἀνθρώπινη ἀτμόσφαιρα τοῦ ἐργοστασίου καὶ τοῦ κινηματογράφου”.[22] Στὴν σίγουρη ἀνθρωπιὰ ἀπολαμβάνουμε καὶ ἄλλα, “τί ἀπέραντοι ἐκστατικοὶ ὁρίζοντες ἀνοίγονται στὴ φαντασία, ὅταν σκέφτεται κανεὶς παλιὰ κινέζικα κομψοτεχνήματα, ταμπακιέρες, ρωμαϊκὰ νομίσματα, αἰχμὲς ἀπὸ βέλη, καὶ λίθινα ἐργαλεῖα”..., πόσο μεγάλη ἡ “χαρὰ ἑνὸς ὀπαδοῦ τοῦ μπέϊζ μπώλ: διαβάζει τὴν ἐφημερίδα του μὲ ἀπληστία καὶ τὸ ραδιόφωνο τοῦ προσφέρει τὶς πιὸ βαθιὲς συγκινήσεις”[23]... Τέλος, “ἡ στέρεη εὐτυχία ἐξαρτιέται, πάνω ἀπ’ ὅλα, ἀπὸ αὐτὸ ποὺ θὰ μπορούσαμε νὰ χαρακτηρίσουμε φιλικὸ ἐνδιαφέρον γιὰ πρόσωπα καὶ πράγματα”[24] — κυρίως γιὰ πράγματα, ἐπειδὴ ἡ μεγαλύτερη στερεότητα προστατεύει καλύτερα τὸ ἐνδιαφέρον, ὅπως συνέβη μὲ ἕναν “ἥρωα στὸ μυθιστόρημα ‘Ρόμανυ Ράι’.
“Ἔχασε τὴν γυναίκα του, ποὺ τῆς ἦταν πολὺ ἀφοσιωμένος, καὶ γιὰ ἕνα διάστημα ἡ ζωὴ τοῦ φαίνονταν ἄδεια. Ἄρχισε ὅμως νὰ ἐνδιαφέρεται γιὰ τὶς κινεζικὲς ἐπιγραφὲς πάνω στὶς τσαγιέρες καὶ στὰ κουτιὰ τοῦ τσαγιοῦ, καὶ μὲ τὴν βοήθεια μιᾶς γαλλοκινεζικῆς γραμματικῆς, ἀφοῦ πρῶτα ἔμαθε Γαλλικὰ γιὰ τὸν σκοπὸ αὐτόν, κατάφερε σιγὰ-σιγὰ νὰ ἀποκρυπτογραφήσει αὐτὲς τὶς ἐπιγραφές, βρίσκοντας ἔτσι ἕνα νέο ἐνδιαφέρον στὴ ζωή ... μιὰ δραστηριότητα ποὺ δὲν εἶχε βλαβερὰ ἀποτελέσματα, ἀλλὰ ἀντίθετα πλούτιζε τὴν διαύγεια καὶ τὴν γνώση του”.[25]
[21] Ράσελ, Ἡ κατάκτηση τῆς
εὐτυχίας, μτφρ. Δ. Θεοδωρακάτος, Ἀθήνα 1975, σ. 114.
[22] Ράσελ, ὅ.π.
[23] Ράσελ, ὅ.π., σελ. 115-6.
[24] Ράσελ, ὅ.π., σ. 116.
[25] Ράσελ, ὅ.π., σελ. 124, 128.