ΤΟ ΒΙΟ-ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΠΡΟΤΑΓΜΑ
(Ἀποσπάσματα τῆς πρώτης μορφῆς)
Περιεχόμενα |
Τί θὰ ἦταν τὸ ρολόι ἂν δὲν ὑπῆρχε χρόνος; Ἀναδύεται λοιπὸν τὸ τίποτα στὰ ἴδια τὰ θεμέλια τῆς ζωῆς τῶν δυτικῶν πόλεων, ὑπὸ τὴν φαντασματική, παραπλανητική, ἀντίστροφη μορφὴ ἀπειροδύναμης εὐφυοῦς μηχανῆς. Ἔτσι οἱ δυνατότητες δημιουργίας τοῦ κόσμου πολλαπλασιάζονται, ἐφόσον ἡ ἐκ τοῦ μηδενὸς προέλευσή του, ὅπως τὴν δίδασκε ἡ χριστιανικὴ κοσμολογία, παύει νὰ σημαίνει ἐκ Θεοῦ καὶ διανοίγεται στὴν ἀπόλυτη αὐθαιρεσία τῆς ἀνθρώπινης φαντασίας.
Ο ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ ἐπενέβη σὲ κλίμακα ἐγγύτερη στὴν καθημερινότητα, ὅπου χῶρος καὶ χρόνος ἔχουν σχεδὸν ‘ὑλικὴ’ ἑνότητα σὲ συγκεκριμένες ὑποστάσεις μὲ ποικίλες καὶ ὁρατὲς ἰδιότητες ἡ κάθε μία, καὶ ἀκόμη μὲ ὀνόματα. Ἔπιασε τὸν ταῦρο ἀπὸ τὰ κέρατα, θὰ λέγαμε — προσπάθησε “νὰ ἀλλάξει τὰ ὀνόματα τῶν μηνῶν σύμφωνα μὲ ἀνθρώπινες [διάβαζε: βιο-μηχανικὲς] δραστηριότητες — ὁ Ἰούνιος ἐπρόκειτο νὰ μετονομαστεῖ Ὀργώμηνας, ὁ Ἰούλιος Ζωοτροφόμηνας, ὁ Αὔγουστος Θερισμόμηνας”.[11]
Γιὰ τὸν Φράγκο τύραννο τὰ ρωμαϊκὰ ὀνόματα τῶν μηνῶν ἦταν κατ’ ἀρχὴν κενὰ περιεχομένου, κατόπιν δὲ ἀποκτοῦσαν καὶ ἐνοχλητικὸ περιεχόμενο, ὅπως ὁ Αὔγουστος, ὁ ὁποῖος κατονόμαζε ἀπὸ ποῦ προερχόταν ὁ βυζαντινὸς αὐτοκράτορας. Ἡ διὰ παπικῆς ταχυδακτυλουργίας ἀνακήρυξή του σὲ ‘συνεχιστὴ’ τῆς ρωμαϊκῆς αὐτοκρατορίας μπορεῖ νὰ ἐμπόδισε τὴν κατάργηση τῶν ρωμαϊκῶν μηνῶν, ὅμως δὲν ἑδραίωσε συνείδηση ρωμαϊκῆς συνέχειας. Ὅπως σημειώνει ὁ Ὀστρογκόρσκυ, “ὁ ἴδιος ὁ Κάρολος ἀπέφευγε πάντοτε νὰ χρησιμοποιεῖ γιὰ τὸν ἑαυτό του τὸν τίτλο τοῦ ‘βασιλέως Ρωμαίων’”.[12] Ὁ παπικὸς καιροσκοπισμὸς δὲν κατόρθωσε νὰ ἐμποδίσει ἀρκετὰ οὔτε κἂν τὴν ἐπέμβαση στὸ ἡμερολόγιο, τοῦ ὁποίου ἡ εἰκονογράφηση πράγματι ἀντικαθίσταται.
[11] Brachmanoth, Heuvimanoth,
Aranmanoth (Einhard, Vita Karoli magni, c. 29).
MACHINA : Περιεχόμενα \ Ἑπόμενη Ἑνότητα